Spoločnosť Mastercard vydala zoznam turistami najnavštevovanejších miest na svete v roku 2016. Aj keď má táto spoločnosť k dispozícii zaujímavé údaje o platbách, neznamená to však, že ide o štatistiky platbami – Mastercard používa pre svoj rebríček viacero zdrojov a metodík. Väčšina údajov pochádza z oficiálnych štatistík v daných krajinách. Pokiaľ takáto štatistika nie je k dispozícii, Mastercard použilo vlastný model pre získanie údajov.
Základom metodiky sú tzv. overnight travelers, teda cestovatelia, ktorí v danej destinácii strávili aspoň noc, čím sa eliminovali tí, ktorí tam len tranzitovali. Navyše boli do štatistík zahrnutí len zahraniční turisti, takže napríklad Japonci na výlete v Tokiu sa jednoducho nepočítajú. Väčšina miest v tomto rebríčku asi nebude prekvapením, ale nájdu sa i niektoré nečakané pozície. Našich západných susedov zrejme poteší pohľad na 20. miesto.
V podstate všetky pozície v prvej dvadsiatke si rozdelili Európa a Ázia, Amerika ukoristila jediné miesto. Správu so zdrojovými údajmi si môžete stiahnuť na týchto stránkach.
20. Praha
Záujem o Prahu dlhodobo rastie každý rok a za posledné 4 roky počet turistov stúpol o pätinu. Praha je zároveň mestom, kam ľudia cestujú viac za zábavou (87,2%) než za biznisom (12,8%), pričom tento rozdiel je jedným z najvyšších v prvej dvadsiatke. S tým súvisí i fakt, že najväčšia časť výdajov turistov po ubytovaní ide na jedlo a pitie – utratia za ne aź 27,4% svojho rozpočtu, čo je zasa jedna z najvyšších hodnôt rebríčka (prekonávajú jú len Barcelona a Istanbul). No, povedzme si úprimne, asi to bude viac za to pitie, než za to jedlo… Praha je jednoducho mestom, kam turisti cestujú hlavne za zábavou.
Každopádne umiestnenie Prahy na 20. mieste tohto celosvetového rebríčka je veľkým úspechom českej metropoly a v minulom roku ju navštívilo 5,81 milióna návštevníkov, ktorí tu utratili 2,7 miliardy dolárov, čo je suverénne najmenej z prvej 20-ky.
19. Šanghaj
Srdce čínskej ekonomiky je v rebríčku zrejme presne z opačného dôvodu ako Praha – až 54,6% ľudí sem cestuje kvôli biznisu, čo je suverénne najvyššia hodnota rebríčka (druhý Amsterdam v rebríčku nedosahuje ani polovicu tejto hodnoty). To reflektuje i fakt, že na jedlo a pitie tu návštevníci utratia len 9,9% svojich výdajov. Šanghaj je supermoderné mesto a v minulom roku sem prišlo 6,12 milióna návštevníkov.
18. Viedeň
Rakúska metropola sa z turistického hľadiska dosť podobá na Prahu – ročne ju navštívi 6,69 milióna turistov, drvivá väčšina ľudí sem cestuje za zábavou a turistikou a služobné cesty tvoria len 17,9% návštev. Čím sa od Prahy líši je fakt, že návštevníci utratia až 40,1% svojho rozpočtu za ubytovanie, čo Viedeň umiestňuje medzi špičku tohto rebríčka. Takisto záujem o Viedeň v posledných rokoch stabilne stúpa.
17. Ósaka
Na 17. mieste sa umiestnila japonská Ósaka, ktorá je najväčším skokanom v rebríčku za posledné roky. Záujem turistov o ňu vzrástol za štyri roky takmer trojnásobne, z 2,41 milióna v roku 2012 na 7,02 milióna v minulom roku. Bude zrejme prekvapivé, že do Ósaky cestuje za zábavou a turistikou ešte vyššie percento turistov, než do Prahy (88%). Vysokú časť svojho rozpočtu (43,4%) utratia návštevníci za nákupy, takže Ósaka sa profiluje ako obľúbená shopping destinácia.
16. Rím
To, že drvivá väčšina (86,4%) návštevníkov prichádza do Ríma za turistikou a zábavou zrejme nebude veľmi prekvapením. Večné mesto navštívilo v minulom roku 7,12 milióna cestovateľov, ktorí tu utratili 4,5 miliardy dolárov. Najväčšiu časť tejto sumy (40,4%) zhltlo ubytovanie, čo ho radí na druhé miesto v tejto kategórii.
15. Tchaj-pej
Hlavné mesto Tchaj-wanu navštívi každoročne 7,35 milióna turistov, čo je úctyhodné číslo. Počet návštevníkov tohto mesta za posledné roky stabilne rastie, napriek tomu si ho však u nás veľa ľudí s turizmom nespája tak, ako napríklad Rím. Dôvodom je to, že Tchaj-pej nepatrí medzí obľúbené turistické destinácie Európanov, ale situáciu zachraňujú turisti z Ázie, predovšetkým z Číny. Úctyhodná je tiež suma, ktorú tu návštevníci utratia – 9,6 miliardy dolárov je viac ako dvojnásobok toho, čo získa z turizmu Rím alebo Viedeň. V tomto parametri patrí Tchaj-pej do úplnej špičky rebríčka, najmä pri prepočte útraty na počet návštevníkov.
Článok o Tchaj-peji si môžete prečítať tu.
14. Miláno
Taliansko je jednou z dvoch krajín, ktoré majú zastúpenie v prvej dvadsiatke dvakrát. Miláno sa umiestnilo v rebríčku dokonca vyššie ako Rím, za čo zrejme vďačí i vysokému počtu nízkonákladových leteckých spojení (v meste má základňu EasyJet). Mesto navštívilo 7,65 milióna návštevníkov a utratili tu 4,6 miliardy dolárov, čo je takmer identické číslo s Rímom. Na rozdiel od Ríma má však Miláno vysoké zastúpenie služobných ciest – 27,2%, čo je tretia najvyššia hodnota z prvej dvadsiatky. To dosvedčuje fakt, že Miláno je ekonomickým hlavným mestom krajiny.
13. Amsterdam
Takmer rovnaký objem ako Miláno (27%) tvoria služobné cesty zo všetkých zahraničných návštev do Amsterdamu, ktorých bolo v minulom roku 8 miliónov. To je vcelku solídny nárast oproti 6,1 miliónom v roku 2012. Návštevníci tu utratia 44% svojho rozpočtu za ubytovanie, čo je druhá najvyššia hodnota v prvej dvadsiatke. Takisto vysoké náklady sú tu na jedlo a nápoje, na ktoré tu cestovatelia utratia presne štvrtinu svojho rozpočtu, čo dokopy s ubytovaním da 69% – tým pádom turistom už veľa peňazí na ďalšie výdaje nezvýši.
12. Barcelona
Barcelona je presným opakom Amsterdamu, aspoň čo sa týka účelu cesty. Až 90,3% ľudí sem cestuje za turizmom a zábavou, čo je druhá najvyššia hodnota rebríčka. Barcelona tak môže byť oficiálne prehlásená za párty-mesto a i u nás je vnímaná najmä ako destinácia turistická, než biznisová. Tomu nasvedčuje i štruktúra rozpočtu – návštevníci utratia až 29% z neho za jedlo a pitie, čo je taktiež druhá najvyššia hodnota v tomto zozname. Hlavné mesto Španielska Madrid sa v rebríčku umiestnilo mimo prvej 20-ky, tesne za Prahou a Los Angeles.
11. Hong Kong
Po európskej trojici sa vraciame späť do Ázie. Hong Kong je obľúbenou destináciou i medzi Európanmi a celkovo ho navštívilo minulý rok 8,37 milióna cestovateľov, pričom táto hodnota je najstabilnejšia v rebríčku – prakticky sa počas posledných 5 rokov vôbec nezmenila. Oproti Barcelone (9,3 miliardy dolárov) tu však návštevníci utratili oveľa menej peňazí, len 6,8 miliardy dolárov. To je spôsobené najmä tým, že zatiaľčo Barcelona má vysoké percento “leisure” návštevníkov, do Hong Kongu cestujú hlavne biznismeni – tvoria až 23,4% návštev. Aj napriek tomu však vysoké percento (30,9%) z rozpočtu padne na nákupy.
10. Soul
Hong Kong sa však v nakupovaní ani zďaleka nechytá na juhokórejskú metropolu. Návštevníci Soulu utratia za nákupy až 58,7% svojho rozpočtu, čo je neuveriteľné číslo a radí ho suverénne na špičku rebríčka v tejto disciplíne. A nakupovalo sa tu veľa – turisti tu nechali 12,3 miliardy dolárov, čo je číslo, o ktorom sa môže všetkým doteraz spomenutým mestám iba snívať. Navyše počet návštevníkov v minulom roku prvýkrát prekročil 10 miliónov, čo je viac ako 10-percentný nárast oproti roku 2015 a takisto hodnota, o ku ktorej maju vyššie uvedené mestá zatiaľ dosť ďaleko.
9. Tokio
Ešte viac ako v Soule však utratili návštevníci v Tokiu – 13,5 miliardy dolárov, z toho 43,1% padlo na shopping. Tokio má pochopiteľne veľmi vysoké percento služobných ciest, až 27,5%. Zároveň zaznamenalo dramatický nárast turistov, zo 4,89 milióna v roku 2012 na 11,7 milióna v minulom roku, čo je najrýchlejší rast v celom rebríčku. Pokiaľ udrží tento trend, môže sa tento rok prepracovať do prvej päťky. Japonsko a Taliansko sú jediné dve krajiny, ktoré majú v prvej dvadsiatke po dvoch zástupcoch – Tokiu sekunduje Ósaka na 17. mieste.
8. Istanbul
Počet návštevníkov Istanbulu bol v porovnaní s Tokiom len o veľmi málo vyšší, ale suma, ktorú tu nechali, bola len o niečo viac než polovičná oproti japonskej metropole – 7,5 miliardy dolárov. Počet návštevníkov Istanbulu v posledných rokoch stagnuje, za čo zrejme môže zhoršená bezpečnostná situácia. Istanbul je však rekordérom v počte ľudí, ktorí sem mieria za zábavou a turizmom – tvoria až 90,8%, čo je ešte viac, ako tomu bolo v prípade Barcelony. S tým sú spojené samozrejme i výdaje na jedlo a pitie, ktoré tvorili 30,8%, čo je taktiež najvyššia hodnota v top 20-ke. Dá sa teda s nadsázkou povedať, že do Istanbulu sa nechodí veľmi pracovať, ale chodí sa tam zabávať.
Článok o Istanbule si môžete prečítať tu.
7. Kuala Lumpur
Počet ciest do Kuala Lumpur ľahko presiahol 12 miliónov návštevníkov a tým i počet návštevníkov Istanbulu, na rozdiel od neho sa však malajzijské hlavné mesto profiluje ako výrazne biznisovo orientované – viac ako štvrtina ciest je služobných.
O Kuala Lumpur si môžete prečítať v tomto článku.
6. Singapúr
Singapúr leží neďaleko od Kuala Lumpur a v tomto rebríčku sa tieto mestá taktiež ocitli vedľa seba. Mestá majú takmer identické hodnoty čo do počtu návštevníkov a sumy, ktorú tu utratia. Takisto ich spája i fakt, že obe mestá majú vysoké percento (v prípade Singapúru 22,7%) služobných návštev. Počet návštevníkov Singapúru však v posledných rokoch stagnuje.
5. New York
Jediným zástupcom, ktorý neleží na eurázijskom kontinente, je New York. Niekdajšie hlavné mesto USA sa teší stabilnému rastu návštevníkov v posledných rokoch a v tom uplynulom ho navštívilo rekordných 12,75 milióna turistov. New York prekvapivo nemá tak vysoké percento služobných ciest (len 13,6%), aké by človek očakával. Znamená to, že napriek svojmu statusu svetovej ekonomickej metropoly je New York navštevovaný predovšetkým za účelom turizmu a zábavy.
4. Dubaj
Dubaj zaznamenal za posledných 5 rokov raketový rast turizmu, keď počet návštevníkov medzi rokmi 2012 a 2016 vzrástol takmer o polovicu – z 10,95 na 15,27 miliónov. Vďačí tomu masívnemu rozvoju leteckého priemyslu a enormnému nárastu počtu cestujúcich na letoch miestnych aeroliniek – miestne letisko je tretie najväčšie na svete v počte odbavených cestujúcich. Otvorením nízkonákladových spojení do Prahy a Bratislavy sa pre našinca z Dubaja stáva novodobé Chorvátsko a šanca, že tu narazíte na Čechov či Slovákov, je extrémne vysoká.
Dubaj je takisto suverénnym rekordérom v objeme utratených financií návštevníkmi – nechali tu 31,3 miliardy dolárov, čo je zrejme nedosiahnuteľná suma pre ktorékoľvek iné mesto v tomto rebríčku.
3. Paríž
Paríž má väčšina ľudí spojený s turizmom a romantickými dovolenkami, preto je trochu prekvapením, že sa profiluje výrazne ako biznisovo orientované mesto. Až 29,7% ciest sem je služobných, čo je po Šanghaji druhá najvyššia hodnota v tomto rebríčku. Zároveň tu ubytovanie návštevníkom odhryzne najväčšiu časť rozpočtu – až 44,8%, čo je jednoznačne najvyššie číslo v celom rebríčku. Počet zahraničných návštevníkov vo francúzskej metropole v roku 2016 prvýkrát presiahol 18 miliónov.
2. Londýn
Londýn bol s takmer 20 miliónmi návštevníkov v roku 2016 najviac navštevovaným európskym mestom. O niečo viac ako pätina ciest je služobných, čo je očakávateľné, keďže ide o jednu zo svetových finančníckych metropol. V čom drží Londýn absolútny primát je shopping – nakupovací maniaci (a najmä maniačky) tu nechajú 46,7% svojho celkového cestovateľského rozpočtu, čo je s prehľadom najvyššie číslo v rebríčku.
1. Bangkok
Prvé miesto v klasifikácii zrejme nie je prekvapením, keďže podobne ako Dubaj sa Thajsko stalo “novým Chorvátskom”, vzhľadom vysokému počtu našincov, ktorí túto krajinu už navštívili. Bangkok v roku 2016 prvýkrát pokoril hranicu 20 miliónov zahraničných návštevníkov. Až na malý pokles medzi rokmi 2013 a 2014 sa každým rokom od roku 2012 počet turistov zvyšoval o zhruba 2 milióny. Nárast z 15,82 milióna návštevníkov v roku 2012 na takmer 22 miliónov v uplynulom roku znamená zmenu o takmer jednu tretinu. Vzhľadom k tomu, že ide v prvom rade o turistickú destináciu, nie je prekvapením, že turistické cesty tvoria 85,6% z ich celkového počtu.
Related Posts
-
23. december 2019 -
7. január 2019 Top 10 krajín pre cestovanie v roku 2019 podľa Lonely Planet
-
Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.
Najnovšie príspevky z fóra
Najnovšie komentáre
-
crypto7Orath Attari – bizarné divadlo na hraniciach medzi Indiou a Pakistanom Urgent TON Crypto Inside information! The Open Network (TON) has experienced a remarkable surge in popularity throughout 2024, with … -
Nelson Fahey Attari – bizarné divadlo na hraniciach medzi Indiou a Pakistanom The spectacle at the Attari border between India and Pakistan is truly a unique experience, blending national pride with theatrical … -
Snow rider Best in Travel 2020 – desať krajín pre cestovanie v nadchádzajúcom roku This selection from Lonely Planet showcases Bhutan as a top travel destination, and it's hard to argue against that choice! …
Archív
- január 2023 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- júl 2019 (1)
- apríl 2019 (2)
- marec 2019 (1)
- február 2019 (1)
- január 2019 (2)
- december 2018 (2)
- júl 2018 (1)
- jún 2018 (1)
- máj 2018 (1)
- apríl 2018 (1)
- marec 2018 (4)
- január 2018 (3)
- december 2017 (3)
- november 2017 (1)
- október 2017 (1)
- september 2017 (3)
- august 2017 (4)
- júl 2017 (2)
- jún 2017 (3)
- máj 2017 (4)
- apríl 2017 (3)
- marec 2017 (4)
- február 2017 (4)
- január 2017 (9)
- december 2016 (8)
- november 2016 (8)
- október 2016 (7)
- september 2016 (9)
- august 2016 (9)
- júl 2016 (8)
- jún 2016 (4)
- máj 2016 (6)
- apríl 2016 (8)
- marec 2016 (9)
- február 2016 (9)
- január 2016 (12)
- december 2015 (12)
- november 2015 (16)
- október 2015 (26)
- september 2015 (29)
Pridať komentár