Tunely Củ Chi ležia v južnej časti Vietnamu, neďaleko od juhovietnamskej metropoly Saigon, resp. dnes Hočiminovho mesta. Tieto tunely slúžili kedysi Vietkongu ako podzemná základňa a skrýša, z ktorej bojovali proti americkej armáde vo Vietname. Ako dnes už vieme, táto partizánska vojna bola vedená veľmi úspešne a viedla k porážke juhovietnamskej a americkej armády, ktorá sa z Vietnamu následne stiahla. Na strane Američanov a Južného Vietnamu vtedy ešte stáli ďalší spojenci – Austrália, Nový Zéland, Južná Kórea a Thajsko.
Jednou z rozhodujúcich ofenzív proti Južnému Vietnamu bola v roku 1968 tzv. Ofenzíva Tet, nazvaná podľa sviatku Tet, ktorým sa oslavuje vo Vietname nový rok. Táto ofenzíva prekvapila americkú i juhovietnamskú armádu a patrila k jednému z najväčších úspechov severovietnamských síl. Tunely Củ Chi slúžili ako hlavná základňa, z ktorej bola táto ofenzíva riadená. Výsledkom týchto bojov boli boli obrovské škody a zločiny proti ľudskosti – americká armáda zrovnala so zemou celé historické imperiálne hlavné mesto Hue, zatiaľ čo severovietnamskí komunisti zmasakrovali desaťtisíce civilistov.
Tunely Củ Chi dnes však už našťastie slúžia len ako turistická atrakcia. Celý zachovaný komplex má 121 kilometrov a pozostáva s veľmi malých a úzkych chodieb (neodporúča sa sem vchádzať osobám so zníženou pohyblivosťou a zvýšenou hmotnosťou), ktoré prepájajú podzemné miestnosti, slúžiace ako nemocnice, veliteľské štáby, jedálne alebo ubytovne pre vojakov. Kedysi samozrejme tunely neboli tak útulné, ako je dnes predvádzané turistom – boli vlhké, špinavé, behali tu stonožky, červíky a podobná háveď a vojaci boli nakazení chorobami, hlavne maláriou, ktorá bola najčastejšou príčinou smrti, okrem zranení z boja.
V tuneloch si môžete tiež pozrieť rôzne typy pascí, ktoré Vietkong natražil na amerických vojakov. Pasce sú veľmi zaujímavé a vidieť tu geniálnu kreativitu vietnamských vojakov – boli vyrobené len z prírodných materiálov (fanúšikovia “bio” produktov by mali radosť), klince a ostne napríklad vyrábali z bambusových kmeňov. Pasce potom boli zamaskované lístím a hlinou. Pasce boli rôzneho typu – niektoré mali ostne pripevnené na krútivých osiach, takže vojak nemohol vytiahnuť nohu bez toho, aby si ju prepiercingoval ešte raz, alebo boli ostne jednoducho pripravené na dne jamy, do ktorej “stačilo” spadnúť. Väčšinou tieto pasce boli vybavené zamaskovanými prepadliskovými dverami, takže nepriateľskí vojaci si nemohli byť v džungli istí ani jedným krokom.
Okrem toho je možné si tu prezrieť profily partizánov a partizániek, ktorí sú považovaní za hrdinov odboja. O každom z nich sa tu môžete dozvedieť ich základné osobné údaje, pozrieť ich fotografie a prečítať si, aké úspechy dosiahli – ako metrika samozrejme slúži počet zabitých amerických vojakov.
Aj keď tunely Củ Chi dnes slúžia ako turistická atrakcia, ktorá je zároveň využívaná vietnamskou vládou pre propagandu, či už protiamerickú alebo poukazujúcu na národnú hrdosť, že dokázali nepriateľa z krajiny vyhnať, netreba zabúdať, že sú hlavne reálnym dôkazom krutej vojny, ktorá sa tu odohrala pred mnohými rokmi a ktorá mala dlhodobo devastačné účinky na celú krajinu.
V prípade záujmu môžete navštiviť ešte neďaleko stojaci chrám Bến Dược, ktorý slúži ako pamätník a chrám pripomínajúci obete boja Vietnamcov za slobodu. Hlavný chrám bol postavený len pred pár rokmi v tradičnom vietnamskom architektonickom štýle a je zasvätený padlým za slobodu – vnútri dokonca nájdeme konkrétne mená. Okrem tohto chrámu sa tu nachádza ešte kvetinová záhrada a vežička, ktorá má symbolizovať povstanie k budúcej sláve. Celý komplex je posvätným miestom a memoriálom pre obete vojny.
Kde nájsť viac informácií?
Napríklad na stránke o Vietname.
Ako sa sem dostať?
Väčšina turistov sem prichádza zo Saigon (Hočiminovo mesto) v rámci poldňových výletov. Výlety je možné rezervovať u mnohých cestovných agentúr v Saigone a sú pomerne lacné – jazdia ich sem naozaj celé davy.
K tunelom je možné sa dostať i na vlastnú päsť – zo Saigonu do Củ Chi jazdí autobus číslo 13, z Củ Chi k tunelom potom autobus číslo 79. Počítajte s tým, že cesta MHD bude trvať oveľa dlhšie, ako s organizovaným výletom. Jedinou výhodou je veľmi nízka cena, avšak vo finále aj tak budete musieť zaplatiť vstupné do tunelov, ktoré stojí cca 5 dolárov.
Alternatívou môže byť cestovať vlastným dopravným prostriedkom, či už autom alebo motocyklom. V takom prípade je však dôležité si overiť správnosť koordinátov v GPS, pretože značky vedúce k tunelom neexistujú.
Kedy sem cestovať?
Obdobie dažďov je v Saigone od mája do novembra. V období dažďov samozrejme treba počítať s tým, že sa takmer každý deň vyskytne obrovský lejak, stále sa sem však dá cestovať.
V období sucha je zasa treba počítať s pomerne vysokými teplotami, ale z hľadiska cestovania ide vo všeobecnosti o lepšie obdobie (december-apríl).
Ako sa tu pohybovať?
V tuneloch je možné sa pohybovať len pešo.
Kde sa ubytovať?
Väčšina turistov sa ubytuje zrejme v Saigone a podnikne výlet do Củ Chi odtiaľto. Ubytovanie vo Vietname je vo všeobecnosti veľmi lacné.
Ubytovanie môžete nájsť napríklad na stránkach Booking.com alebo HotelsCombined.com.
Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.
Najnovšie príspevky z fóra
Najnovšie komentáre
-
crypto7Orath Attari – bizarné divadlo na hraniciach medzi Indiou a Pakistanom Urgent TON Crypto Inside information! The Open Network (TON) has experienced a remarkable surge in popularity throughout 2024, with … -
Nelson Fahey Attari – bizarné divadlo na hraniciach medzi Indiou a Pakistanom The spectacle at the Attari border between India and Pakistan is truly a unique experience, blending national pride with theatrical … -
Snow rider Best in Travel 2020 – desať krajín pre cestovanie v nadchádzajúcom roku This selection from Lonely Planet showcases Bhutan as a top travel destination, and it's hard to argue against that choice! …
Archív
- január 2023 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- júl 2019 (1)
- apríl 2019 (2)
- marec 2019 (1)
- február 2019 (1)
- január 2019 (2)
- december 2018 (2)
- júl 2018 (1)
- jún 2018 (1)
- máj 2018 (1)
- apríl 2018 (1)
- marec 2018 (4)
- január 2018 (3)
- december 2017 (3)
- november 2017 (1)
- október 2017 (1)
- september 2017 (3)
- august 2017 (4)
- júl 2017 (2)
- jún 2017 (3)
- máj 2017 (4)
- apríl 2017 (3)
- marec 2017 (4)
- február 2017 (4)
- január 2017 (9)
- december 2016 (8)
- november 2016 (8)
- október 2016 (7)
- september 2016 (9)
- august 2016 (9)
- júl 2016 (8)
- jún 2016 (4)
- máj 2016 (6)
- apríl 2016 (8)
- marec 2016 (9)
- február 2016 (9)
- január 2016 (12)
- december 2015 (12)
- november 2015 (16)
- október 2015 (26)
- september 2015 (29)
Pridať komentár