Podnestersko – len málokomu tento názov niečo povie a ešte menej ľudí zrejme vie, kde by túto “krajinu” mali hľadať na mape. Pritom leží menej ako 400 kilometrov od našich vlastných východných hraníc.
Aj keď v posledných rokoch v médiach rezonoval najmä konflikt na Ukrajine, dávno pred ním prebehol jeden veľmi podobný konflikt práve v Podnestersku.
Moldavsko je bývalá sovietska republika, ktorá sa v predvečer rozpadu Sovietskeho zväzu usilovala o obnovenie štatútu spred 2. svetovej vojny – stať sa opäť súčasťou Rumunska. Súčasťou krajiny však mala byť i oblasť Podnesterska (v angl. Transnistria), kde väčšinu obyvateľstva tvorili Rusi a Ukrajinci. Celá táto oblasť, spolu s veľkým kusom Ukrajiny, nesie historický názov Besarábia, na ktorú si dodnes robia nárok niektorí rumunskí nacionalisti.
Nezávislosť a vojna
Všetko začalo vyhlásením samostatnosti Moldavska, čo mal byť prvý krok pred následným pričlenením k Rumunsku. To primälo separatistické sily v Podnestersku k akcii – zabarikádovali príjazdovú cestu do tejto časti krajiny a následný konflikt s policajnou hliadkou, ktorá mala bariéru odstrániť, prerástol do krvavej vojny.
Ešte len rodiaca sa moldavská armáda bola podporovaná Rumunskom a rumunskými dobrovoľníkmi, ktorí bojovali v jej radoch. Na druhej strane bojovali povstalci podporovaní (áno, správne hádate) Ruskom a taktiež Ukrajinou (ktorá si podobný scenár potom na vlastnej koži vyskúšala nedávno pri povstaní separatistov na východe Ukrajiny).
Výsledkom bola asi tisícka mŕtvych, kým sa situácia neukľudnila a moldavská vláda si neuvedomila, že územie už späť pod kontrolu nedostane. Vzniklo tak prímerie, na ktoré dohliadajú kombinované jednotky tvorené zložkami moldavskej, podnesterskej a ruskej armády. Tieto jednotky tu je možné vidieť dodnes v pohraničných oblastiach.
Podnestersko je však dnes de facto samostatnou krajinou – má vlastnú vládu, parlament, menu a Moldavsko nad ňou nemá žiadnu kontrolu. Krajina však nie je uznaná v podstate žiadnou inou krajinou, okrem ďalších separatistických republík (Abcházsko, Južné Osetsko) a teda z pohľadu medzinárodného práva neexistuje.
5-rubľová bankovka vyobrazujúca Alexandra Suvorova, zakladateľa Tiraspoľa
Zmenární je v Podnestersku dostatok, zahraničné valuty sú cenené
Najzaujímavejším aspektom je však fakt, že tu zostala pri moci komunistická strana – takže aj 25 rokov po rozpade Sovietskeho zväzu tu stále nájdeme komunistické symboly a podnesterskú zástavu stále zdobia kosák a kladivo. Táto krajina tak môže slúžiť ako výborný skanzen komunizmu a je veľmi zaujímavé vidieť, ako dnes mohol vyzerať Sovietsky zväz, keby sa nerozpadol.
Ako v roku 1990 tak v roku 2016... ktorý o rok znovu prelepíme
Propagandistický bilboard pripomínajúci "Veľké víťazstvo", teda porážku Nemecka v 2. svetovej vojne
Tiraspoľ
Tiraspoľ poznajú hlavne futbaloví fanúšikovia, keďže miestny klub sa pravidelne zúčastňuje kvalifikačných predkôl do európskych súťaží. Tiraspoľ je zároveň hlavným mestom Podnesterska a aj keď sa nachádza len pár kilometrov od hraníc s Moldavskom (Podnestersko je ostatne veľmi “tenká” a dlhá krajina, takže hranica je blízko všade), nenájdete tu žiadnych vojakov ani vojenské stanoviská.
Mesto si žije pokojným životom, ako keby pár kilometrov od neho v celom svete nezúril divý kapitalizmus. Hlavnou ulicou je Ulica 25. októbra, kde sa nachádza viacero dôležitých budov, vrátane Domu sovietov (radnica), Národnej banky alebo sídla komunistickej strany. Nechýbajú samozrejme ani sochy a busty Lenina, Gagarina a ďalších dôležitých hrdinov sovietskych čias.
Socha Alexandra Suvorova, ruského národného hrdinu a zakladateľa Tiraspoľa
Tiraspoľské kino, príklad sovietskej betónovej architektúry
Jedna z budov na tiraspoľskej hlavnej ulici 25. októbra - s ľudovými motívmi a pizzeriou
Podnestersko sa navzájom uznalo s ďalšími separatistickými republikami - Abcházskom a Osetskom
Nechýbajú gýčové budovy, ktoré sovietski architekti zrejme milovali
Napriek neodškriepiteľnej izolovanosti krajiny, nedá sa povedať, že by hlavné mesto bolo v zlom stave – ulice sú čisté a budovy udržiavané, takže kto by čakal schátralé relikty komunizmu, bude prinajmenšom prekvapený.
Typicky komunistickým elementom v meste sú pamätníky. Nachádza sa ich tu niekoľko, no žiadny sa zrejme nevyrovná v bizarnosti takzvanému Tankovému monumentu – stojí tu totiž odparkovaný tank s nápisom “Za rodinu!” a vedľa neho ortodoxná kaplnka so zlatou strechou. Pri určitom uhle pohľadu to vyzerá, ako keby tank mieril hlavňou priamo na ňu. Hneď vedľa sa taktiež nachádza pamätník obetiam konfliktu za nezávislosť v rokoch 1990 až 1992.
Len kúsok od tohto pamätníka stojí obrovská budova – sídlo vlády Podnesterska, pred ktorou (ako inak) na vysokom stĺpe stojí socha Lenina s rozviatym plášťom, pozerajúceho k svetlejším zajtrajškom. Budovu je zakázané fotografovať, na čo nás upozornili z nej vybehnuvší vojaci – boli však veľmi priateľskí a zvedaví, keďže na turistov nie sú veľmi zvyknutí.
Bendery
Mestečko Bender je cool už len vďaka svojmu názvu. Meno známeho robota z Futuramy však nesie len v moldavčine (rumunčine), jeho ruský názov znie Bendery (resp. Benderi) a keďže mesto je pod kontrolou Podnesterska, používa sa viac tento ruský názov.
Bendery je pohraničné mesto a na rozdiel od Tiraspoľa tu môžete vidieť vojenské jednotky – tieto tu dohliadajú na dodržiavanie prímeria, ale sú rozmiestnené zväčša len na okrajoch mesta, v jeho centre ich neuvidíte. V skutočnosti ide o ospalé mestečko, ktoré vás privíta hneď po prekročení hranice a preto bude pre vás asi prvým šokom zo stretnutia so sovietskou pseudorealitou. Odhliadnuc od toho, že zrazu sú všetky nápisy v azbuke, mesto má typicky sovietsky ráz komunistickej architektúry – dominujú mu škaredé paneláky, ale nechýbajú ani gýčovité pomníky a sochy ruských hrdinov, napríklad poľného maršala Potemkina.
Paneláky nemôžu chýbať v žiadnom sovietskom meste - ani v Bendery
Staré Lady a Moskviče navodzujú sovietsku atmosféru ešte viac
Vojenský cintorín a socha ruského dôstojníka Grigorija Potemkina
Bendery však vie ponúknuť i jedno veľmi zaujímavé miesto na návštevu – pevnosť týčiacu sa nad riekou Dnester. Jej pôvod siaha už do 15. storočia, kedy tu moldavský kráľ Štefan III. vybudoval malú drevenú pevnosť proti nájazom Tatárov. Neskôr sa krajina dostala na niekoľko storočí pod kontrolu Turkov, ktorí tu postupne vybudovali skutočnú pevnosť. Nevybudovali ju však zrejme veľmi dobre, pretože niekoľkokrát padla do rúk Rusom, až kým sa mesto Bendery nestalo natrvalo súčasťou ruského impéria v 19. storočí, rovnako ako celá Besarábia.
Pevnosť leží obklopená vojenskými kasárňami a opustenými továrňami a na jej nádvorí okrem múrov toho veľa neuvidíte – snáď až na dobový katapult a balistu (obria kuša). V okolí pevnosti sú tabule, ktoré popisujú jej históriu a sochy významných osobností, spojených s pevnosťou väčšinou vďaka ich vojenským úspechom. Nájde sa tu však napríklad aj delová guľa odkazujúca na príbehy baróna Münchhausena, fiktívneho nemeckého hrdinu v ruských službách (avšak založená na príbehu skutočnej historickej osobnosti).
Vo vnútri pevnosti sa však skrývajú i dve malé múzeá – jedno je venované histórii pevnosti a rusko-tureckým bitkám, ktoré v tejto oblasti často prebiehali. Okrem dobových kostýmov a zbraní tu je možné vidieť aj model pevnosti z čias, keď ešte plnila svoj účel.
Druhé múzeum je venované mučeniu, resp. mučiarenským nástrojom. Predstavovať si, k čomu miestne exponáty slúžili, sa slabším povahám neodporúča. Okrem klasickej železnej panny tu je možné vidieť “zaujímavé” kreslo alebo dreveného koňa, na ktorom sa sediaca osoba postupne rozrezávala.
Múzeum dokumentuje rusko-turecké vojny, ktorých v oblasti prebehlo niekoľko
Model pevnosti Bendery v časoch najväčšieho rozkvetu
Ísť alebo nie?
Podnestersko je veľmi malá krajina, ktorá môže niekomu pripadať v podstate bezvýznamná. Taktiež nemá veľa turistických atrakcií, takže môže vyvstať otázka, či naozaj stojí za návštevu a táto otázka je určite opodstatnená.
Za seba však môžem povedať, že Podnestersko je atrakciou samo o sebe, pretože predstavuje zaujímavú možnosť vidieť v malom Sovietsky zväz, ktorý už 25 rokov neexistuje. Pre niekoho, kto nemal možnosť vidieť “originálnu” verziu, môže ísť o veľmi bizarné divadlo. Zaujímavé to však môže byť aj pre toho, ktoro mal možnosť vidieť originál – môže si tak zaspomínať na staré časy a prípadne porovnať, ako sa mu “moderná” verzia Sovietskeho zväzu páči. Policajti s obrovskými čapicami, transparenty s heslami o svetlej budúcnosti, kosáky a kladivá, tank na námestí a ďalšie sovietske fenomény v kombinácii s modernými prvkami – novými pizzeriami, elektronikou a napríklad plastovými peniazmi sú zaiste celosvetovou kuriozitou.
Ja osobne môžem Podnestersko ako jednodňový výlet len odporučiť.
Kde nájsť viac informácií?
Napríklad na stránke o Podnestersku.
Ako sa sem dostať?
Vlakom
Vlaky premávajú medzi Kišiňovom a Odesou, zastavujúc sa cestou v Podnestersku, konkrétne v Tiraspoli a Bendery. Keďže spojenia sú veľmi obmedzené (1 vlak denne), nejde o optimálny spôsob na to, ako sa do Podnesterska dostať.
Autobusom
Autobusom sa dá dostať do Tiraspoľu z Kišiňova, autobusy jazdia pomerne často (asi každú polhodinu). Východzím bodom v Kišiňove je hlavná autobusová stanica (za mestskou tržnicou) a v Tiraspoli železničná stanica (gara-vokzal).
Cena lístka sa pohybuje okolo 3 EUR za jeden smer.
Na hraniciach je nutné prejsť kontrolou rovnako, ako pri ceste maršrutkou (viď nižšie).
Maršrutkou
Maršrutky (minivany) taktiež pokrývajú spojenie medzi Kišiňovom a Tiraspoľom. Ceny sú podobné ako v prípade cesty autobusom, teda okolo 3 EUR (5/2016).
Na hraniciach medzi Moldavskom a Podnesterskom musia všetci pasažieri vystúpiť a prejsť pasovou a colnou kontrolou. Táto väčšinou prebehne rýchlo a teoreticky vám stačí občiansky preukaz, ale je lepšie pre istotu mať pas. Na hraniciach vám vystavia vstupnú kartu, ktorú je treba si schovať, pretože ju od vás môžu vyžadovať pri opustení Podnesterska.
Následne pasažieri nastúpia do maršrutky a pokračujú v ceste.
Kontrola prebieha len na podnesterskej strane, Moldavci hranice neuznávajú a tak pasovú kontrolu nerobia.
Autom
V prípade cesty autom cez hranice je situácia trochu komplikovanejšia. V prvom rade musíte byť majiteľmi auta alebo mať od majiteľa notársky overené splnomocnenie k jeho užívaniu.
V druhom rade je nutné si na hraniciach vybaviť vstupnú kartu (rovnako ako v prípade maršrutky) a zaplatiť poplatok (zrejme cestnú daň), ktorého výška nie je veľmi jasná – zdá sa, ako keby ju úradníci strieľali od boku. V našom prípade to bolo 20 EUR za auto (5/2016).
V každom prípade na všetko, čo zaplatíte, dostanete papier, úplatky tu už nefungujú ako v minulosti, pretože miestne autority bojujú s korupciou polície a všade sú kamery, takže úradníci ani policajti žiadny úplatok vziať nemôžu.
Kontrola prebieha len na podnesterskej strane, Moldavci hranice neuznávajú a tak pasovú kontrolu nerobia. Kontrolujú však zaplatenie moldavskej cestnej dane, preto si nezabudnite potvrdenie o jej zaplatení, ktoré ste dostali pri vstupe do Moldavska.
Taxíkom
Z Kišiňova do Tiraspoľu je relatívne jednoduché i lacné sa dostať taxíkom. Cena sa pohybuje okolo 25 EUR a taxikár vám pomôže zariadiť i formality na hraniciach, pokiaľ si na to netrúfate sami.
Koľko to stojí?
Aj keď je Podnestersko podobne chudobná krajina ako Moldavsko, ceny sú tu trochu vyššie, ako v Moldavsku.
Ubytovanie v hoteli vyjde okolo 40 EUR za izbu pre dvoch, jedlo v reštaurácii zhruba 5-6 EUR (5/2016).
Benzín stojí zhruba 65 centov za liter, nafta 50 centov (5/2016).
Vstupné do pevnosti Bendery stojí 150 rubľov, teda zhruba 10 EUR (5/2016).
Kedy sem cestovať?
Podnestersko má podnebie podobné tomu nášmu, takže sa sem dá cestovať celoročne, so všetkými výhodami a nevýhodami, ktoré dané ročné obdobie prináša.
Ako sa tu pohybovať?
Autobusom
Autobusové spojenia sú k dispozícii medzi väčšími mestami, ale dostupnosť spojení je obmedzená – je dobré sa informovať na stanici v príslušnom meste (autovokzal).
Maršrutkou
Maršrutky, resp. minivany, sú typické dopravné prostriedky v postsovietskych krajinách. Je možné si ich zastaviť kdekoľvek na ceste a dá sa nimi dostať prakticky všade. Sú trošku drahšie, ako klasické autobusy, ale do svojho cieľa sa nimi dostanete rýchlejšie.
V každom meste majú maršrutky svoje stanovisko, odkiaľ vyrážajú na cestu do ostatných miest – stačí sa spýtať v hoteli alebo hocikoho na ulici. Pokiaľ však maršrutka má voľné miesto, bez problémov vás nechá nastúpiť i kdekoľvek na ceste, stačí zamávať.
Autom
Najjednoduchším a najefektívnejším spôsobom pre prieskum Podnesterska je mať auto – či už vlastné alebo z požičovne. Doprava nie je hustá a žiadne zápchy nehrozia ani v hlavnom meste Tiraspoli. Benzín je oveľa lacnejší ako u nás, cesty sú zhruba rovnaké ako v Moldavsku – väčšinou samá záplata, ale nie deravé, takže sa tu jazdí bez problémov.
V prípade, že máte auto z požičovne v Moldavsku, uistite sa, že poisťovňa povoľuje použitie auta aj v Podnestersku. Ak cestujete vlastným autom, musíte byť majiteľom auta uvedeným v technickom preukaze alebo mať od notára overené povolenie majiteľa auta, že ním môžete jazdiť.
Taxíkom
Cesta taxíkom môže byť dobrou a prekvapivo nie drahou alternatívou. Za 50 EUR by nemal byť problém nájsť taxikára ochotného vás voziť celý deň. Cesta z Tiraspoľa do Kišiňova by mala stáť zhruba 25 EUR. Na cene je treba sa dohodnúť vopred.
Kde sa ubytovať?
Väčšina turistov sem vyráža na jednodňový výlet z Kišiňova, kde je ubytovacích kapacít k dispozícii viac než dosť. Ceny ubytovania sú pomerne priaznivé, keďže Moldavsko celkovo nepatrí medzi drahé krajiny.
Pokiaľ chcete zostať na noc v Podnestersku, máte najviac možností asi v meste Tiraspoľ. Ubytovanie by malo byť taktiež lacné, aj keď zrejme ako cudzincom vám môžu naúčtovať vyššiu cenu – vo výsledku tak môže byť ubytovanie drahšie ako v Moldavsku. Navyše počet ubytovacích zariadení a kapacít je v Tiraspoli výrazne nižší nez v Kišiňove.
Ubytovanie môžete nájsť napríklad na stránkach Booking.com alebo HotelsCombined.com.
Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.
Najnovšie príspevky z fóra
Najnovšie komentáre
-
crypto7Orath Attari – bizarné divadlo na hraniciach medzi Indiou a Pakistanom Urgent TON Crypto Inside information! The Open Network (TON) has experienced a remarkable surge in popularity throughout 2024, with … -
Nelson Fahey Attari – bizarné divadlo na hraniciach medzi Indiou a Pakistanom The spectacle at the Attari border between India and Pakistan is truly a unique experience, blending national pride with theatrical … -
Snow rider Best in Travel 2020 – desať krajín pre cestovanie v nadchádzajúcom roku This selection from Lonely Planet showcases Bhutan as a top travel destination, and it's hard to argue against that choice! …
Archív
- január 2023 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- júl 2019 (1)
- apríl 2019 (2)
- marec 2019 (1)
- február 2019 (1)
- január 2019 (2)
- december 2018 (2)
- júl 2018 (1)
- jún 2018 (1)
- máj 2018 (1)
- apríl 2018 (1)
- marec 2018 (4)
- január 2018 (3)
- december 2017 (3)
- november 2017 (1)
- október 2017 (1)
- september 2017 (3)
- august 2017 (4)
- júl 2017 (2)
- jún 2017 (3)
- máj 2017 (4)
- apríl 2017 (3)
- marec 2017 (4)
- február 2017 (4)
- január 2017 (9)
- december 2016 (8)
- november 2016 (8)
- október 2016 (7)
- september 2016 (9)
- august 2016 (9)
- júl 2016 (8)
- jún 2016 (4)
- máj 2016 (6)
- apríl 2016 (8)
- marec 2016 (9)
- február 2016 (9)
- január 2016 (12)
- december 2015 (12)
- november 2015 (16)
- október 2015 (26)
- september 2015 (29)
Pridať komentár